Titkok rólunk..

T.E. online

Támogatóink




E-mail
2012. február 13. hétfő, 17:45

2012.02.02.

Nem könny? kitörni
Minden lehet?séget meg kell ragadniuk az amat?r zenészeknek

Rovat:  IfiLáz  |  Forrás / szerz?:  SzAt-L-IT
Megjelent:  2012. február 2., csütörtök 18:08


Ahogy arról mi is beszámoltunk, január 27-én zajlott a Party InFeCtIoN tehetségkutatója Békéscsabán, az Open Door’s Pub-ban. A rendezvényen a zenekarok mellett két zs?ritaggal, nevezetesen Kima Norbettel, a Titkolt Ellenállás zenekar tagjával, valamint Simon Istvánnal, a No Silence Sound Studio tulajdonosával is beszélgettem.


"Bár a beszélgetés a tehetségkutató kapcsán született, annak vezérfonala mégis nagyon hamar áttért a mai amat?r zenekarok, különösen a rétegzenét játszó bandák helyzetére és lehet?ségeire. Els?ként Kima Norberttel ültem le, aki saját maga is átélte mindazt, amit a tehetségkutatón fellép? bandák tagjai. Ennek tükrében kompetensebb személyt talán nem is kérdezhettem volna."


Mennyire látod ma nehéznek egy amat?r banda életét?
Megmondom ?szintén, nagyon, ezért van létjogosultsága minden ilyen és ehhez hasonló rendezvénynek. A helyzet az, hogy hiába beszélünk rétegzenér?l, népszer?sége folyamatosan n?, és olyan zenészeket hall az ember minden alkalommal játszani, akik ennek a m?fajnak a gyöngyszemei lehetnének, ha ki tudnának törni a próbatermekb?l. Török Ádám, a Mini frontembere mondta és mondja a mai napig is azt, hogy Békés megye termeli a tehetséges zenészeket, ami valóban így is van. Sajnos azonban egyszer?en lehet?ségük nincs arra, hogy ezt a tehetséget megmutassák.

Azt tudom, hogy régen nagyon egyszer?en két részre oszlottak zeneileg a fiatalok: voltak a rockosok, és voltak a diszkósok. El?bbiek rockbandát alapítottak, utóbbiak pedig a nekik megfelel? szórakozóhelyekre jártak. Ezek szerint akkor fiatal rockbandák ugyanúgy alakulnak, mint régen?
Pontosan, ez ugyanúgy megvan, ahogy ’70-es és ’80-as években. Garázsokban összejönnek a különböz? csapatok, hol jobbak, hol rosszabbak, hol megmaradnak, hol elvésznek, de pontosan emiatt van szükség az ilyen rendezvényekre, mert innen talán el tudnak jutni néhány helyre. Egyébként maga a tagolás, amit említettél, az is megvan mind mai napig, csak annyi a különbség, hogy most a rockzenén belül jóval több stílusirányzat létezik, mint akkor. A rendszerváltás után sokkal több zene, ezáltal sokkal több inger bejött a nyugatról. Amikor én kezdtem zenélni, még javában a szocializmusban éltünk, számunkra akkor nagyon sok minden elérhetetlen volt. Ma ez megváltozott, zenék és zenei irányzatok tömkelegét találjuk az Interneten, akár egy f? stíluson belül is, emellett pedig a hangszerek és az eszközök is elérhet?bbé, megfizethet?vé, egyáltalán beszerezhet?vé váltak. Visszatérve az Internethez, a zenék mellett ráadásul bármi beszerezhet? ma már innen, a kottáktól kezdve, a videós hangszeroktatásig szó szerint minden, így ma akinek egy kis tehetsége van, az könnyen boldogulhat a zenésszé válás útján. A bajok aztán innen kezd?dnek, hiszen ezeket a lehet?ségeket sokan ki is használják, azonban a bemutatkozási lehet?ségek száma ezt a tendenciát enyhén szólva nem követik.

Ez nyilván így van, de hát ti vagytok az él? példa rá, hogy a nehézségek ellenére is el lehet érni nem kis dolgokat. Nektek mennyire volt nehéz elindulni?
Nekünk nagyon nehéz, hiszen mi ráadásul rendszerellenes zenekar is voltunk. Emiatt kaptunk egy bélyeget, ami után nekünk százszor nehezebb volt bármit is elérni, mint egy átlagos rockzenekarnak. Érdekes azonban, hogy pont emiatt értük el mégis azt, amit elértünk, mert ami nem öl meg, az ugye er?sít, és ez vitt minket mindig el?re. Ha például betiltottak három koncertünket, akkor megszerveztük a negyediket is.

Így már valóban érthet?, hogy nagy szükség van az ilyen tehetségkutatóra, azonban egy dolgon ezek sem segítenek. Az ugyanis odáig rendben van, hogy az els? három helyezett kap x forintot, de ez sokáig nem elég, és azért egy bandának vannak m?ködési költségei. Ezt hogyan lehet megoldani?
Bizony vannak, hiszen próbálni kell, a hangszereket karban kell tartani, a fellépésekre el kell utazni, és gázsiról nem igazán beszélhetünk, jó, ha az útiköltséget, vagy legalább egy részét kifizeti egy-egy helyszín. Mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy ezeknek a srácoknak még nem kell kenyérre költeniük, a zenélésb?l, szül?i támogatásból, egyéb helyekr?l befolyt anyagiakat még egy az egyben a zenekarra tudják fordítani, de teljes mértékben igazad van. Mégis, minden fellépésen és különösen az ilyeneken, ahol a megyéb?l, vagy netán az országból máshonnan is jönnek bandák, egy dologban mindenképpen tudnak a résztvev?k profitálni, ez pedig a kapcsolat. Telefonszámokat cserélnek, meghívják egymást, vagyis beindul valamiféle mozgás, akik pedig összetartanak, azoknak jóval nagyobb az esélyük a túlélésre. Persze, vannak rivalizálások is, f?leg abban a korosztályban, amelyben itt most a legtöbb zenekar tagjai állnak, de aki ezen túl tud lépni és kell? mértékben kitartó, az sok mindent elérhet. De ez egyébként így van az élet minden területén, különösen a mai gazdasági helyzetben. Kiartás, küzdés és áldozatok, ezeket vállalni kell. Arra senki ne számítson, hogy fellép egy tehetségkutatón, és máris elindul minden. Ma rétegzenéb?l, de egyáltalán a zenéb?l megélni nem lehet.

Akkor mégis milyen jöv?kép állhat egy amat?r zenekar el?tt?
Minden gond ellenére én azt mondom, hogy akiben megvan az említett hármas, tehát a kitartás, a küzdés és a lemondás képessége, mindemellett természetesen tehetséges, az életben tud maradni. Mondjuk úgy, hogy munka mellett hobbiként a zenélés a fenti képességek és tulajdonságok meglétével bármilyen stílusban ?zhet?, s?t, ezt többféle szinten is meg lehet valósítani. De ezek feltétlenül kellenek hozzá.


"A zenei életben sokan tevékenykednek, közülük vannak olyanok, akik rengeteg zenekarral találkoznak. Kíváncsiak voltunk egy ilyen valaki véleményére is, így beszélgettünk Simon Istvánnal, a No Silence Sound Studio tulajdonosával is."


Te mennyire látod hasznosnak az ilyen és ehhez hasonló rendezvényeket?
Jómagam több zenekarban is játszottam, több tehetségkutatón is részt vettünk, de megmondom ?szintén, mi nem sokra mentünk ezekkel. Annyi el?nye természetesen volt, hogy kapcsolatok, kontaktok, ismeretségek, akár még barátságok is kialakultak, feltéve, ha éppen nem egymás fikázása ment, ami sajnos egyre nagyobb divat, különösen az underground világában. Ha azonban egy rendezvénynek jó a promóciója, akkor sokan megismerhetnek egy-egy bandát, amib?l aztán lehet egy kicsit építkezni. Hasznosnak tehát hasznos, de csodákat sajnos nem tud tenni. Eredménye azonban mindenképpen van, de a jó promóció elengedhetetlen.

Az el?bb Norbival arról beszélgettünk, hogy Békés megye termeli a tehetségeket. Nyilván, nálad sok zenekar megfordul, így adódik a kérdés: meg tudod ezt er?síteni?
Az a baj, hogy nagyon megy ez az Amerika-majmolós dolog, hogy mi is legyünk sztárok, ám nagyon sok esetben semmiféle tudás, de még csak tehetség sincs a háttérben. Sokszor el?fordul, hogy felveszünk egy anyagot, de él?ben képtelen a banda ugyanazt megcsinálni. Ez azonban nemcsak nálunk, hanem máshol is így van, még Amerikában is, ha már ezt a példát hoztam el?. Márpedig véleményem szerint a közönség akkor megy el egy koncertre, ha hallott már jó anyagot az adott bandától, és bizony sokszor csalódnak az emberek. Természetesen nagyon sok tehetséges zenész van Békés megyében is, így a tehetségkutatóknak, vagy bármilyen koncertnek azért egy nagy el?nye van, mégpedig az, hogy kisz?ri azokat, akik nem ütnek meg egy bizonyos színvonalat. Például az itt fellép? zenekarok közül többen is voltak már nálam, és most kíváncsi vagyok, hogy él?ben hogy teljesítenek, mennyire tudják visszaadni azt, amit a felvételeken megcsináltunk, illetve eleve, milyen lesz a kiállásuk.

El?zetesen mire számítasz velük kapcsolatban?
Bízom bennük, hiszen egy jó stúdióanyag azért inspirálja az embert, illetve akikkel eddig az itt fellép?k közül találkoztam, azok ügyesek voltak. Ráadásul els? nekifutásra így el?zetesen jónak ígérkezik az este, mert nagyon sok zenekar jelentkezett, és megyei szinten a Rockszanazugon kívül nem is tudom, hogy mikor hallottam ebben a m?fajban utoljára tehetségkutatóról. A közösségi oldalakon is jó visszhangja volt a rendezvénynek, tehát így el?zetesen én azt mondom, hogy senki sem fogja megbánni, hogy eljött, akár mint zenekar, zenész, akár mint közönség.

El lehet árulni valamit zs?rizési szempontjaidról?
Én minden zenekart kétféleképpen fogok osztályozni, egyrészr?l, hogy mennyire kreatívak, mennyire dominálnak a saját ötletek és mennyire jók ezek, a másik pedig maga az él? el?adás. Vagyis két pontszámot fogok adni minden zenekarnak, meg utána természetesen hangszerenként is. Ami tehát számomra fontos, hogy mit nyújtanak él?ben, és mik azok az ötletek, amiket ?k maguk tettek a dologba, még ha ezek nem is sikerülnek igazán, de mondjuk stúdióban lehet kezdeni ezekkel valamit.


Eredeti cikk: http://bekes.schooltourmix.hu/cikk1246.html

 

Online látogatók

Oldalainkat 23 vendĂ©g böngĂ©szi

Statisztika

Tartalom találatai : 2289964

YouTube csatornánk